zondag 21 augustus 2022

De invloed van streaming op de titels van nummers

Aanleiding
As It Was van Harry Styles heeft eerder deze maand het record langst op #1 verbroken: het nummer stond deze week zelfs 18 weken op 1 in de Nederlandse Top 40. Onder de vijf nummers #2 in die periode zaten onder andere Automatisch, Bam Bam en Calm Down. Veel nummers dus uit het begin van het alfabet. En dat lijkt ook te kloppen. Sinds het streamingtijdperk is het aandeel hits dat begint met een cijfer, A of B met maar liefst 22% gestegen.

Achtergrond
We weten intussen allemaal dat Spotify, en streaming in het algemeen, de muziekwereld enorm heeft veranderd. Zeker toen streaming in de loop van de tijd steeds meer de belangrijkste factor werd in de muziekindustrie en in de samenstellingen van hitlijsten wereldwijd. Liedjes zijn korter geworden, genres in de hitlijsten minder divers en nummers blijven langer hoog in de streaminglijsten staan. Waar vroeger een verkocht singletje één keer meetelde in een hitlijst, telt nu elke afspeelbeurt weken of maanden later nog steeds mee. Dat betekent dat het belang van 'goed in playlists op Spotify staan' enorm is gestegen. 

Aanname
Goed in een playlist staan kan op verschillende manieren. Het is geen geheim dat artiesten en platenmaatschappijen met de hulp van connecties, geld en promotie ervoor zorgen dat hun nummers (hoog) in de meest populaire playlists op Spotify staan. De gebruiker speelt deze playlists af en zorgt dus dat het nummer vaak wordt afgespeeld. Een andere onopvallende manier om goed in een playlist te staan is je nummer niet "Three Nights" maar "3 Nights" noemen. De meeste mensen houden de standaardvolgorde aan of shufflen een playlist, maar er is vast een percentage dat een afspeellijst af en toe sorteert. En de eerste standaardsortering in Spotify is op alfabetische volgorde van de titels. Ik heb dus het vermoeden dat er nu in het streamingtijdperk meer nummers een hit zijn die vroeg in het alfabet voorbijkomen dan daarvoor. 

Analyse
Om dit te onderzoeken heb ik gekeken naar alle binnenkomers in de Nederlandse Top 40 ooit (1965 tot nu) en deze gegroepeerd naar jaar van binnenkomst. Voor de beginletter is de sortering van Spotify, waarin Engelse lidwoorden worden genegeerd, aangehouden: Voor The Motto telt de M en voor A Sky Full Of Stars de S. In de top 40 hebben in al die jaren bijna 15.000 nummers gestaan, van "002.345.709 (That's my number)" tot en met "Zzzwiet, zwiet honniebie". Verder telt streaming vanaf begin 2014 volledig mee en daarom vergelijken we twee periodes met elkaar: 1965-2013 en 2014-2022. 

Daarin werd al snel duidelijk dat het aandeel nummers dat begint met een cijfer, A, B of C is gestegen de afgelopen jaren, zoals de cumulatieve percentages hier aangeven: 

0-9 0-A 0-B 0-C
1965 - 2013 0.7% 5.2% 10.7% 15.0%
2014 - 2022 1.3%       6.4% 13.0% 17.6%

Deze verschillen zijn na het uitvoeren van statistische tests significant te noemen. We kunnen dus veronderstellen dat titels van toen en tegenwoordig uit een andere verdeling komen. Nu zou je kunnen zeggen dat je de muziek uit de jaren '70 niet kan vergelijken met nu, maar zelfs als je alleen naar het decennium voor streaming (2004 - 2013) zou kijken, zijn de aandelen nog steeds maar 5, 11 en 16 procent tegenover de 6, 13 en 18 procent van 2014 tot nu. Over de afgelopen 2 jaar ligt het percentage van binnenkomers beginnend met een cijfer, A of B zelfs boven de 17%! Welke beginletters zijn dan het meeste ingestort over de jaren? Dat zijn de I, de M en de Y. 

Afronding
Natuurlijk kan dit nog veel meer oorzaken hebben dan streaming, maar  het is wel heel toevallig dat cijfers en de letters A, B en C hier het meeste van profiteren. Het zou kunnen dat een artiest hier enigszins rekening mee houdt in het maken van een nummer of dat nummers met een A of een B door het sorteren van playlists iets vaker of makkelijker een hit worden. Het is wel weer een opvallende verandering in de alsmaar evoluerende muziekwereld. It's definitely not the same as it was. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten